izvor: privreda.gov.rs

Reagovanja na izjavu ministra Kneževića o Goši

Nekoliko glupih pitanja za ministra

Kolumna29.08.2017. 12:46h 13:35h

Kako to država ne može ništa da uradi, ako joj neodgovorni vlasnik duguje 500 milona dinara, a radnicima duguje 20 plata?

Kneževićev otrovni lek

Ministar privrede Goran Knežević ocenio je da je stečaj "jedini lek" za Fabirku šinskih vozila Goša iz Smederevske Palanke i najavio da će Vlada nastaviti da pomaže radnicima te privatne firme da bi počeli da rade.
Knežević je za televiziju B92 rekao i da sve što Vlada može da uradi za tu fabriku spada u "kratkoročne mere" jer se radi o privatnoj fabrici čiji vlasnik ne odgovara na poziv za razgovor.
Knežević je ponovo pozvao vlasnika Goše, odnosno kompanije Lisnart sa Kipra na razgovore.
"Mislim da je stečaj jedini lek za Gošu... a naša ideja je da pomognemo radnicima počnu da rade", rekao je Knežević, napomenuvši da će možda tada vlasnik fabrike biti zaintesovan za razgovore.
Goša državi duguje više od 500 miliona dinara, a radnici nisu primili platu više od 20 meseci zbog čega štrajkuju od marta ove godine.

 

Postavio bih nekoliko možda glupih pitanja ministru Kneževiću.

  • Kako to država ne može ništa da uradi, ako joj neodgovorni vlasnik duguje 500 milona dinara, a radnicima duguje 20 plata?
  • Kako to država može da reprogramira dug takvom dužniku, a nama običnim smrtnicima šalju privatne izvršitelje da nam plene pokretnu i nepokretnu imovinu?
  • Kako to država ne može ništa takvom stranom vlasniku, ako se ne odaziva na poziv? Znamo da sudska praksa u takvim i sličnim slučajevima primenjuje postavljanje obaveštenja na oglasnoj tabli u nadležnom sudu i ako se nakon određenog roka tuženi ili dužnik ne odazove primenjuje se odluka kao da je uredno uručeno obaveštenje.
  • Kako to da bez saglasnosti vlasnika država može da predlaže prodaju vagona proizvedenih u "FŠV Goša" i namenjenih izvozu?
  • Kako to država može da predlaže pokretanje stečajnog postupka bez saglasnosti vlasnika, a ne može da nacionalizuje fabriku zbog neizmirenog dugovanja i neodgovornog poslovanja vlasnika?
  • Kako to država nema interes da pokrene proizvodnju ili remont teretnih vagona za potrebe Železnica Srbije i preduzeća Srbija Kargo?
  • Kako nema para za takve poslove, a ima para za uvoz takvih vagona iz inostranstva?

Ima tu nešto što ne znamo ni mi ni radnici koji štrajkuju, zato što Vlada ima neki drugi interes koji nema nameru da otkrije.
Izgleda da bi sve trebalo da se prelomi preko leđa radnika i da oni na neki način budu u funkciji žrtvenog jagnjeta između države i stranog privatnog vlasnika "FŠV Goša". U svakom slučaju i državi i vlasniku je u interesu da radnici nastave sa proizvodnjom i dalje bez plata ili uz minimalnu novčanu naknadu. Zato je vlada donela odluku da se 130 teretnih vagona kojima je istekao rok revizije izda u zakup sa obavezom da zakupac obavi posao remonta vagona u respektabilnoj i licenciranoj radionici. Nije teško pretpostaviti da"FŠV Goša" može da prihvati takav posao, ali je očigledno da taj posao mora biti obavljen preko posrednika. U ovom slučaju to je verovatno novi-stari vlasnik "Lisnart Ltd" sa Kipra. Čeka se samo konačni dogovor između vlade i vlasnika koji se ne odaziva na poziv! Radnici su tu najmanje bitni i ako se ne nastavi sa proizvodnjom uslediće otpuštanje "viška radnika" kao kolateralna šteta zbog poteškoća oko pregovora vlade sa vlasnikom "FŠV Goša" !.
Podsetiću vas da je u sličnoj ulozi bila grupa mešetara iz Slovačke prilikom preprodaje železare u Smederevu, kada je američka kompanija "US Steel" odustala od dalje proizvodnje čelika u železari.

Milan Borić
Komentari

Najvažnije vesti