izvor: istorijska fotografija

Na Novi Beograd je tramvajska mreža došla samodoprinosom

Ovako je narod gradio u socijalizmu

Kolumna31.08.2017. 18:48h 02:41h

Otvaranje tramvajske linije ka Novom Beogradu nije prošlo bez svečanosti

Tramvajska linija je na Novi Beograd stigla 30. avgusta 1984. godine. To ne bi bilo ništa novo, budući da se grad razvija i raste, i da je to normalna stvar, da nije jedne činjenice. Tramvajske šine su na Novi Beograd došle iz sredstava samodoprinosa. Građani su sami platili svoju tramvajsku liniju. Narod je tih godina i tih decenija sam gradio svoju budućnost.
Takva je bila i parola svečanosti. Tramvajem u 21. vek. Zvuči smešno. E pa nije. Tramvaj je moderno šinsko vozilo. Ne zagađuje vazduh. Troši električnu energiju, brz je, efikasan i tih. Beograd ga koristi i danas, a pored njega mnogi Jugoslovenski i Evropski gradovi.
Danas, ako bi pitali bilo kog građanina, da pruži jedan logičan razlog zašto to ne može danas da se uradi u vezi metroa, ili aerodroma, ili litijuma, ne bi znao da odgovori.
Zato što je slobodno tržište, po dogmi neoliberala, to koje određuje cenu. I zaista, na njemu su marže visoke, fakture uglavnom naduvane. Neoliberali su govorili kako to nije moguće, zato što na tržištu svi gledaju da prođu što optimalnije. Naravno, zaboravili su da spomenu da je pristup resursima u državnom (narodnom) vlasništvu i dalje osnov proizvodnje. A onda smo, u kapitalističkoj neoliberalnoj državi, došli do toga da se napravi korupciona veza između političara neoliberala i direktora i vlasnika privatnih kompanija. Krug je bio zatvoren a oni su, udruženo, počeli da pljačkaju resurse i da pljačkaju od stanovnika sve što mogu.
A tramvaji kruže po Novom Beogradi eto već 30 i kusur godina...

Ivan Điković / Borba.rs
Komentari

Najvažnije vesti