izvor: Vanilica, Wikimedia commons

Čije će da budu pruge

KINEZI GRADE PRUGU BEOGRAD - BUDIMPEŠTA! Kilometar pruge nas košta 10 miliona dolara

Vesti28.11.2017. 15:11h 15:19h

Ugovorom o zajmu Srbija unela pare u modernizaciju železnica, ali istovremeno dozvoljava da propadne fabrika vagona. Mutni poslovi, prethodni kreditni aranžmani i nejasna i prava na eksploataciju železnica posle izgradnje ostavljaju gorak ukus u ustima

Kineske kompanije otpočele su radove na modernizaciji i rekonstrukciji pruge Beograd-Budimpešta počeli su danas na Železničkoj stanici u Zemunu. Trilateralni projekat modernizacije železničke pruge Beograd - Budimpešta, prvi je prekogranični projekat u okviru okviru saradnje Kine i zemalja Centralne i Istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina.

Izgradnja pruge u Srbiji koštaće oko dve milijarde dolara. U okviru projekta, prva deonica na kojoj započinju radovi je Beograd Centar - Stara Pazova. Projektom je predviđena kompletna rekonstrukcija i modernizacija građevinske i elektrotehničke infrastrukture sa podizanjem brzine na deonici Beograd Centar - Batajnica do 120 km/sat, a od Batajnice do Stare Pazove do 200 km/sat.

Deonica od Beograda do Stare Pazove dužine je 34,5 kilometara. Radove na toj deonici će izvoditi "China Railways Inrternational" i "China Communications Construction Company", a vrednost ugovora je 350,1 miliona dolara.

Tako ispada da će vrednost kilometra deonice da košta oko 10 miliona dolara. Kineska kompanija "China Communications Construction Company" registrovana je 2014. godine u Srbiji kao ogranak istoimene kineske državne kompanije pod matičnim brojem 100000000040563(8-1). Na sajtu Agencije za previredne registre Republike Srbije stoji da je ukupan upisani novčani kapital 16.174.735.425 juana ili oko 2.45 milijarde dolara.

Srbija je u maju 2017. godine potpisala sporazum o zajmu sa kineskom Eksim bankom, o finansiranju rekonstrukcije i modernizacije železničke deonice Beograd - Stara pazova, u vrednosti od 297.6 miliona dolara, međutim današnja vest kaže da je vrednost ugovora 350,1 milion dolara. Cena je od maja do danas skočila za više od 53 miliona dolara.

Zanimljivo je da je Vlada 2013. godine, potpisala u Moskvi sporazum o kreditu za obnovu železnica u Srbiji u vrednosti od 800 miliona dolara. Period raspoloživosti ovog kredita je 5 godina. Pokušaćemo da saznamo da li je taj kredit upotrebljen ili ne, i ako nije, zašto. I zašto je vlada SNSa čekala pola decenije da krene u obnovu domaćih železnica.

Istovremeno, a paralelno sa stotinama miliona, i u najavi milijardama zajma za modernizaciju železnica, SNS vlada dozvoljava da zbog duga od 400.000, propadne fabrika vagona koja i u ovom trenutku ima ugovore za proizvodnu više desetina vagona, koji bi je sigurno izvukli iz postojeće situacije.

Na kraju, pitanje koje lebdi u vazduhu, ko će posle modernizacije imati pravo da eksploatiše prugu i da ubira prihod od moderne železnice. Srbija ili Kina? Zbog svega navedenog, posao sa železnicama, ostavlja rđav metalni ukus iza sebe.

Borba
Komentari

Najvažnije vesti