Ukoliko radnici u lukama na istoku i obali Meksičkog zaliva stupe u štrajk u utorak, kao što se sada čini verovatno, to bi moglo da uguši zalihe mnogih popularnih proizvoda koji se dopremaju preko tih dokova, prenosi B92.
Preduzeća su nervozno posmatrala kako se približava rok za štrajk sa malo znakova napretka ka dogovoru o izbegavanju štrajka desetina hiljada radnika. Mnogi su činili sve što su mogli da se pripreme za gašenje – ali postoje ograničenja.
Nema ekonomskog – ili logističkog – smisla slati mnogo robe koja dolazi u luke istočne obale alternativnim ulaznim lukama – ili avionom.
To znači da bi Amerika (a onda i ostatak sveta) mogla da uoči manjak čokolade, alkohola, popularnog voća, uključujući banane i trešnje, pa čak i određenih automobila ako štrajk potraje dugo. To bi moglo značiti veće cene za robu koja je dostupna.
Dobra vest u ovome jeste da je praznična roba već stigla. Obično je 70% robe koju trgovci čuvaju za praznike već je otpremljeno kroz luke u ovo doba godine. A zbog pretnje štrajkom, taj procenat je ovoga puta mnogo veći, prenosi B92.
Međutim, CNBC podseća, da je poslednji štrak u luci, 2002. godine zarobio robu šest meseci.
Većina praznične robe može da stoji u skladištima, ili čak u transportnim kontejnerima, mesecima. To međutim, nije slučaj sa kvarljivom robom koja protiče kroz luke, kao što su voće i povrće. A možda je najbolji primer za to najpopularnije vocć Amerikanaca, banana.
Praktično sve banane koje se jedu u Sjedinjenim Državama su uvezene, a 1,2 miliona metričkih tona banana protiče kroz luke koje zastupa ILA, a luka Vilmington u Delaveru sebe proglašava za najveću američku luku za banane. Uvoz banana kroz te luke predstavlja 25% potrošnje banana u SAD, prema podacima američkog Biroa za farmu.
Ali ima i dosta drugog uvoza, uključujući 90% uvezenih trešanja, koje se kreću kroz te luke, kao i značajan deo jagodičastog i drugog voća. Iako postoje domaći izvori tih proizvoda, kao što su trešnje iz država Mičigena i Zapadne obale, postoji veća potražnja za proizvodom nego što američki uzgajivači mogu da obezbede.
A specijalne prehrambene artikle, kao što su uvezena čokolada i meso iz Evrope, takođe su u opasnosti od brzog nedostatka, rekao je Danni Munch, ekonomista American Farm Bureau.
Potrošači koji vole „stvari stranih izvora bili bi pogođeni“, rekao je on. „Biće skuplje kupiti te predmete u najmanju ruku.“
Sastojci za čokoladu za Noć veštica su već stigli, rekao je Munk, i možda neće uticati na proizvodnju za Božić. Ali proizvodnja za početak sledeće godine bi mogla biti pogođena, u zavisnosti od dužine štrajka, pa bi slatkiše za Dan zaljubljenih moglo biti teže pronaći, prenosi B92.
Amerikanci imaju dosta domaćih izvora ako žele da popiju piće. Ali mnogi preferiraju uvoz iz Evrope, Južne Amerike ili Kariba, proizvode kao što su nemačko pivo, francusko vino, škotski i irski viski ili rum i tekila.
Postoji dovoljna potražnja, a pića su među glavnim proizvodima kojima se rukuje u luci Njujork i Nju Džersi, najvećoj luci koja bi mogla da bude zatvorena ovim štrajkom.
– Ovaj potencijalni štrajk dolazi u najgorem trenutku – rekao je za CNN Chris Svonger, izvršni direktor Saveta za destilirane alkoholne pića.
– Naginjemo se velikom prodajnom periodu u godini za žestoka pića, što vodi ka praznicima. Čak bi i jednodnevni štrajk mogao imati značajne posledice. Mogli biste videti uticaj u prodavnici pića u roku od mesec dana, u zavisnosti od inventara – rekao je on.
Pored toga, 18% piva koje se konzumira u Sjedinjenim Državama se uvozi, kao i 25% do 33% vina, kao i 90% ruma. I mnogi od tih uvoza dolaze preko luka na istoku i obali Zaliva.
Dugotrajni štrajk bi mogao bi da utiče i na nabavku automobila.
Evropski proizvođači automobila rekli su da ne mogu reći koliko će u ovom trenutku biti pogođeni.
– Veoma nam je teško da predvidimo uticaj – rekao je portparol Folksvagena Mark Gilis za CNN i dodao:
– Na kraju, čak i ako štrajk traje dan ili dva, to će izazvati promene.
Niske zalihe novih automobila pre nekoliko godina i rekordni rast cena koji je pratio tu oskudnu ponudu, nastali su zbog nestašice delova potrebnih za njihovu proizvodnju. Loša vest je da bi štrajk mogao da vrati neke od tih problema u proizvodnji, jer bi automobilski delovi koji dolaze iz Evrope, pa čak i Azije, mogli biti zaustavljeni. Čak i ako proizvođač automobila dobije relativno malo delova koji su mu potrebni kroz ove portove, on ne može da završi automobil sa samo 99% njegovih delova.
Borba.rs/ Foto: Pixabay, Carlos de Toro (Unsplash), Pixabay