S obzirom na samu prirodu brendova, određivanje finansijske vrednosti brenda je težak zadatak. Uprkos neopipljivosti brenda, teško je poreći koliko jak može biti efikasan u jačanju rezultata kompanije.
Imajući to na umu, Brand Finance preuzeo je na sebe izazov identifikovanja najvrednijih svetskih brendova u svom godišnjem Global 500 izveštaju.
Sa povećanjem od 35 odsto u odnosu na prošlogodišnji izveštaj, Apple je zadržao prvo mesto na lestvici najvrednijih brendova na svetu, sa vrednošću od 335,1 milijardu dolara.
Ovo je najveća vrednost nekog brenda ikada zabeležena u istoriji Global 500 izveštaja, koji se objavljuje svake godine od 2007, prenosi Blic.
Kao jedna od najvećih svetskih tehnoloških kompanija, Apple dominira tržištem pametnih telefona, posebno u SAD-u, gde više od 50 odsto operativnih pametnih telefona sada čini iPhone.
Sledi Amazon sa 350,3 milijardi dolara, zatim Google sa 263,4 milijardi dolara, potom Microsoft sa 184,2 dolara milijardi, pa Walmart sa 111,9 milijardi dolara, za njim Samsung Group sa 107,3 milijardi dolara, pa Facebook sa 101,2 milijarde dolara, potom ICBC sa 75,1 milijardi dolara, Huawei sa 71,2 milijarde dolara i Verizon sa 69,6 milijardi dolara.
Još jedan brend koji vredi istaknuti je TikTok. Kompanija je zabeležila povećanje vrednosti brenda za 215 odsto u odnosu na prethodnu godinu, što ga čini najbrže rastućim brendom na celoj listi.
Između 2019. i 2021. godine, platforma je doživela vrtoglavi rast korisničke baze sa 291,4 miliona na 655,9 miliona u samo dve godine. Ako se ovaj rast nastavi, TikTok bi mogao dostići skoro milijardu korisnika do 2025. godine, prema projekcijama Insider Intelligence- a, navodi Blic.
Kada se govori o lokaciji, Sjedinjene Države i Kina čine 73 od 100 najboljih brendova na rang listi. Još više iznenađujuće – samo šest zemalja čini 94 odsto liste.
Rast kineskih kompanija na globalnoj sceni ogleda se u ovoj vizuelizaciji. Poređenja radi, pre jedne decenije, samo šest kineskih kompanija ušlo je u rang 100 najboljih brendova kompanije Brand Finance, a nijedna od njih nije bila među 30 najboljih po vrednosti brenda.
Zanimljivo je da evropske zemlje čine samo 14 odsto liste, što je svedočanstvo koliko se ekonomska dominacija Evrope smanjila tokom poslednjih nekoliko decenija.
Još 1960-ih, Evropa je činila skoro trećinu ukupnog svetskog BDP-a. Ali do 2017. je pao na 16 odsto. Prema prognozi Pardee centra Univerziteta u Denveru, očekuje se da će udeo EU u globalnom BDP-u pasti na 10 odsto do 2100. godine.
Naravno, ako nas je istorija nečemu naučila, to je da se mnogo toga može promeniti tokom jednog veka. Kako će ovakvo rangiranje izgledati u narednim decenijama može se nagađati.
Borba.rs/ Foto: Pixabay, Screenshot, Freepik