Ako u Srbiji bude eksploatisan litijum, uslov Vlade Srbije će biti izgradnja fabrike baterija i fabrike električnih automobila, piše danas istraživačko-izdavački centar Demostat pozivajući se na svoje izvore.
– Srbija neće dozvoliti eksploataciju litijuma samo da bi se izvozio u druge zemlje. Ne postoje garancije da će se odustati od saradnje sa Rio Tintom, ali je otvorena mogućnost da država nađe novog partnera čija reputacija nije narušena, kao u slučaju britansko-australijske korporacije koja se na svetskom nivou suočila sa više optužbi da uništava životnu sredinu – navodi taj centar.
Pre nego što projekat oživi, kako navodi Demostat, kompanija koja ga bude radila moraće da dostavi Studiju procene uticaja na životnu sredinu, u kojoj bi trebalo da budu prikazani relevantni podaci prikupljeni od strane kredibilnih institucija o proceni uticaja na prirodu u dolini Jadra i šire, prenosi Beta.
– Država ni u jednom trenutku nije odustala od kopanja litijuma, već je projekat stopirala zbog aprilskih izbora. Sada se javnost polako priprema za oživljavanje projekta iskopavanja rude u plodnom kraju zapadne Srbije, protiv čega je krajem prošle godine ustao veliki broj građana – dodaje se u tekstu.
Od početka rata u Ukrajini postoji interesovanje američkih kompanija koje proizvode baterije i električne automobile za ulaganje u Srbiji, a jedna od njih je kompanija Rivian, proizvođač električnih avanturističkih vozila, koja je u septembru najavila da će otvoriti istraživačko-razvojni centar u Beogradu.
Izvori Demostata ističu da je to glavni uslov države da se uđe u projekat eksploatacije litijuma, a kako navode, država neće pristati na ugovor koji bi podrazumevao da se litijum kopa u Srbiji i potom izvozi da bi se dalje prerađivao u nekoj drugoj državi, prenosi Beta.
– Srbija će tražiti da se kod nas otvore fabrike za proizvodnju baterija i električnih automobila – piše Demostat.
Kako je u tekstu navedeno, ukoliko to ne bude Rio Tinto, postoje zainteresovane kompanije iz Kine i Nemačke, koje bi mogle da ponude zatvaranje čitavog kruga proizvodnje.
– To znači da i jedni i drugi imaju mogućnost da pored rudnika investiraju u fabriku litijumskih baterija i pogona za proizvodnju električnih automobila koji koriste takve baterije – dodaje Demostat.
Borba.rs/ Foto: Pixabay, Pixabay