Potrošači koji ne žele da ih trgovci zovu telefonom i šalju poruke nudeći na prodaju proizvode i usluge u januaru će moći da se upišu u registar „Ne zovi“ i tako se zaštite od nastrljivih oglašivača.
Naime, pravilnik koji određuje na koji način će se građani upisivati u ovaj registar, konačno je usvojen i stupa na snagu 5. januara.
Svi operatori mobilne i fiksne telefonije, nakon toga, moraće da omoguće svojim korisnicima da se, ukoliko to žele, upišu u novi registar.
Registar „Ne zovi“ predviđen je Zakonom o zaštiti potrošača i trebalo je već uveliko da funkcioniše. Čekalo se na pravilnik koji definiše uslove upisa, piše eKapija.
– Upis ili ispis podataka u Registar ‘Ne zovi’ obavlja operator bez naknade, koji sa korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga, a na osnovu zahteva korisnika telefonskog broja – propisano je ovim pravilnikom, prenosi 021.
Upis ili ispis pojedinog broja u registar „Ne zovi“ može da traži samo korisnik telefonskog broja.
To mogu da učine i potrošači koji koriste pripejd broj, ali samo ukoliko su registrovani korisnici kod nekog operatora.
Građani koji žele da se upišu u registar „Ne zovi“ to mogu da učine u elektronskoj formi ili na prodajnom mestu operatora.
U elektronskoj formi potrošač može da se upiše u registar preko internet stranice operatora ili preko aplikacije koju operator stavlja na raspolaganje svojim korisnicima.
Oni koji žele mogu da se upišu u registar na prodajnom mestu operatora, i to tako što će operator, uz prethodno izvršenu identifikaciju podnosioca zahteva, popuniti zahtev u elektronskoj formi.
Ukoliko operator nema tehničkih mogućnosti da zahtev primi elektronski, bilo preko internet stranice ili preko aplikacije, mora da primi zahtev u papirnoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu.
– Kada operator primi zahtev za upis ili ispis broja telefona u registar, uručuje potvrdu o prijemu zahteva korisniku telefonskog broja, u formi i na način na koji je primio zahtev. Potvrda o prijemu zahteva sadrži datum kada je operator primio zahtev korisnika telefonskog broja navodi se u pravilniku.
Promena koja se odnosi na upis ili ispis broja telefona dostupna je u registru „Ne zovi“ prvog narednog dana od dana izvršenog upisa ili ispisa telefonskog broja.
Zahtev za upis ili ispis pojedinog broja telefona iz registra „Ne zovi“ može se podneti jednom u kalendarskom mesecu.
Kada potrošač raskine ugovor sa operatorom o korišćenju fiksne ili mobilne telefonije, a ne prebaci broj kod drugog operatora, operator ga ispisuje iz registra „Ne zovi“ u roku propisanom zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije, predviđeno je pravilnikom.
Potrošač koji nakon raskida ugovora prenese broj telefona kod drugog operatora ostaje upisan u registar „Ne zovi“, navodi 021.
Trgovac može da koristi registar „Ne zovi“ pretragom brojeva telefona i datuma upisa na dva načina.
Prvi je bez registracije, i to takozvanom „da/ne“ proverom, na način da se upisom pojedinačnog broja telefona dobije podatak da li je traženi broj upisan u registar „Ne zovi“.
Na isti način svaki potrošač može da proveri da li se njegov broj nalazi u ovom registru.
Drugi način koji trgovcima omogućava pretragu telefona potrošača je uz registraciju.
Naime, trgovac se registruje koristeći korisničko ime i lozinku, koja omogućava preuzimanje celokupnog popisa brojeva telefona i datuma upisa poslednje izmene u registru „Ne zovi“.
Baza podataka ovog registra sadrži ime i prezime korisnika telefonskog broja, broj telefona, jedinstveni matični broj (JMBG) korisnika telefonskog broja, poslovno ime operatora koji je upisao podatak, matični broj operatora koji je upisao podatak, datum kada je upisan podatak, poslovno ime operatora koji je ispisao podatak, matični broj operatora koji je ispisao podatak, datum kada je ispisan podatak.
Registar „Ne zovi“ je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa, navodi se u pravilniku.
Provera brojeva telefona upisanih u registar „Ne zovi“ omogućena je na internet stranici regulatornog tela nadležnog za elektronske komunikacije – RATEL, preneo je 021.
Borba.rs/ Foto: Pixabay, Pixabay