Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva pozvalo je građane Srbije na bojkot velikih trgovinskih lanaca u petak, 31. januara. Kao razlog za ovaj poziv ukazali su na to da su u Srbiji najviše cene hrane u Evropi, prenosi Biznis.rs.
Efektiva je podsetila da su potrošači u Hrvatskoj prošle nedelje bojkotovali trgovinske lance i tako smanjili njihov prihod za čak 47 odsto.
Bojkot je u Hrvatskoj imao efekat, jer je reagovao premijer Andrej Plenković koji je najavio da će poruka građana biti uzeta u obzir.
Kada je reč o Srbiji i pozivu na bojkot trgovinskih lanaca, ekonomista i urednik publikacije Strateo Saša Đogović u razgovoru za Biznis.rs kaže da je u Srbiji najviša stopa inflacije u regionu Zapadnog Balkana – 4,3 odsto u 2024. godini, pa to svakako znači da „postoji opravdanje za aktivan otpor doziđivanju cena van tržišne opravdanosti“.
– Taj otpor posebno dobija na težini jer je Agencija za zaštitu konkurencije utvrdila postojanje kartelizacije na tržištu maloprodaje – smatra Đogović.
Sagovornik portala ocenjuje da jednodnevni bojkot, na koji su pozvani građani 31. januara, ima smisla kao signal upozorenja, posebno ako bi se ponavljao u redovnom periodičnom terminu, na nedelju ili dve.
– Međutim, da bi on uspeo neophodno je da se udruže sve organizacije potrošača i da ima dobru medijsku pokrivenost. U suprotnom neće imati pun efekat kao u Hrvatskoj, posebno jer su tamošnji bojkot podržali i predstavnici vlasti – naglašava Đogović.
Analitičar i urednik Retail Serbia Žarko Grozdanić saglasan je da poziv na bojkot trgovinskih lanaca jeste opravdan, ali ga on kao kupac neće podržati „zato što su iz bojkota potpuno neopravdano izuzeti mnogi trgovci koji imaju značajno učešće na tržištu, pogotovo u Beogradu“.
– Na društvenim mrežama organizatori pominju samo nekoliko većih igrača, a ja pitam – šta je sa ostalima i da li smatraju da oni posluju sa nižim maržama od najavljenih? Inače, dan nakon bojkota međunarodni drogerijski lanac je u Hrvatskoj spustio cenu jednog proizvoda za čak 50 odsto. Onda se postavlja pitanje zbog čega bojkotom nisu obuhvaćeni i drogerijski lanci – ističe Grozdanić za portal Biznis.rs.
On dodaje i da cene nisu jedini problem u Srbiji.
– Imamo trgovce koji i danas prepravljaju rokove na proizvodima, imamo deklaracije na proizvodima koje nisu usklađene sa zakonima ili ih uopšte nema, i za mene su to veći problemi koji hitno moraju da se rešavaju – naglašava on.
Na pitanje da li će jednodnevni bojkot imati efekte kao što je to bio slučaj u Hrvatskoj, Grozdanić smatra da neće imati neki veći uticaji, kako u Srbiji tako i u regionu.
– U Hrvatskoj se najavljuje novi bojkot i ukoliko se to bude ponavljalo može da stvori određene probleme velikim lancima jer će se jedan broj kupaca okrenuti malim lokalnim radnjama ili manjim regionalnim trgovcima koji nisu deo velikih sistema – smatra Grozdanić i dodaje da je siguran da u Srbiji neće biti velikog odziva na bojkot.
Kao razlog za to on vidi činjenicu da u Srbiji potrošači nikada nisu bili ujedinjeni.
– Smatram i da je poziv na bojkot morao da dođe ranije. Videćemo kako će to biti i u Crnoj Gori, gde je i premijer podržao akciju. Pojedina udruženja pozvala su na bojkot i u Severnoj Makedoniji, Bosni i Hercegovini… pa će svakako biti zanimljivo ispratiti naredne korake velikih lanaca – zaključuje Grozdanić za Biznis.rs.
Borba.rs/ Foto: Pixabay, Flickr