Svaki deseti polovni automobil u Srbiji ima vraćenu kilometražu, što znači da vrede manje od tražene cene. Međutim, šanse da se dobije vozilo s promenjenim brojačem kilometara su veće kada je automobil uvezen iz inostranstva. Trgovinu vozilima preko granice je teško pratiti, stoga prevaranti iskorišćavaju ovu situaciju i izbegavaju da budu uhvaćeni.
Nedavno istraživanje koje je sprovela automobilska kompanija carVertical u 14 evropskih zemalja otkrilo je da automobili uvezeni u Srbiju imaju veću verovatnoću da im je vraćena kilometraža u poređenju s vozilima kupljenim u zemlji.
Čak 10,1 odsto svih automobila koji se voze na srpskim putevima, a koji su provereni na carVertical platformi, ima vraćenu kilometražu. Iako situacija u zemlji nije toliko loša kao u nekim istočnoevropskim zemljama poput Letonije, gde udeo vozila s vraćenom kilometražom prelazi 20 odsto, rizik od prevare je i dalje visok.
Od svih uvezenih automobila u Srbiji, 10,3 odsto ima vraćenu kilometražu, što je veće od procenata automobila s vraćenom kilometražom koji se prodaju lokalno (8,5%).
Uvezeni automobili, posebno oni koji dolaze iz zemalja poput Nemačke, široko se smatraju pouzdanijim, stoga kupci mogu previše da veruju prodavcima polovnih vozila.
– Veoma je teško kontrolisati kvalitet polovnih automobila na međunarodnom nivou jer pojedine zemlje imaju različite zakone o prevari vezanoj za kilometražu. Pošto zemlje ne razmenjuju informacije o vozilima, kada se jednom vozilo izveze, njegova istorija počinje kao potpuno nova. Zanimljivo je da je nivo vraćanja kilometara u Srbiji vrlo sličan nivou prevare u međunarodnim transakcijama sa automobilima, što ukazuje na nedostatak transparentnosti na tržištu – objašnjava Matas Buzelis, automobilski stručnjak u carVertical kompaniji.
Prema istraživanju, udeo automobila kupljenih lokalno i uvezenih iz inostranstva značajno se razlikuje. Samo 8,8 odsto svih vozila u Srbiji proverenih na carVertical platformi provelo je celo vreme u zemlji, dok je 91,2 odsto uvezeno iz inostranstva.
Udeo uvezenih automobila u Srbiji je najveći među svim zemljama koje su obuhvaćene istraživanjem, premašujući druge istočnoevropske zemlje poput Hrvatske, Litvanije ili Poljske.
Dobijanje automobila s lažnom kilometražom može izazvati mnogo problema novom vlasniku, jer može biti teško planirati njegovo održavanje. Na primer, zupčasti kaiš treba zameniti svakih 100.000-150.000 km. Međutim, kada je kilometraža vozila promenjena, verovatno nećete uspeti da obavite ovaj zadatak na vreme i kaiš će se pokidati, što može rezultirati oštećenjem klipova prilikom kontakta s ventilima.
Automobili sa velikom kilometražom mogu biti istrošeni, što dovodi do neočekivanih kvarova na sred puta. Da ne pominjemo rizike po bezbednost vozača.
Prema Buzelisu, vozila s promenjenom kilometražom su znatno skuplja od automobila s originalnom kilometražom, što znači da kupci previše plaćaju automobil. Automobilski stručnjak ističe da je carVertical sproveo istraživanje gde su otkrili da vozila s „vraćenom kilometražom” mogu biti i do 25odsto skuplja od automobila s originalnom kilometražom. Vozilo s velikom kilometražom će takođe mnogo brže izgubiti vrednost i može biti komplikovano naći kupca za njega.
Borba.rs/ Foto: Pixabay, carVertical