Udruženja potrošača pozivaju na bojkot pet velikih trgovinskih lanaca sledeće nedelje, od ponedeljka 10. do petka 14. februara. Cilj bojkota i izbegavanja kupovine jeste da se snize previsoke cene proizvoda.
Novi bojkot trgovinskih lanaca obuhvata pet najvećih, koji čine polovinu ukupnog tržišnog udela maloprodaje.
Srbija se bojkotom pridružila zemljama u regionu: Hrvatskoj, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i Severnoj Makedoniji, koje su takođe pozvale na izbegavanje kupovine u velikim marketima.
– Potrebno je podržati bojkot kako bi se trgovci prisilili da nas ne pljačkaju kada uđemo u prodavnicu, već da se ponašaju u skladu sa kodeksom poslovne etike, čiji su potpisnici – navodi za RTS Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača.
Dejan Gavrilović iz Udruženja Efektiva nada se da će petodnevni bojkot dati iste, ako ne i bolje rezultate od prethodnog bojkota.
– Građani su se malo oslobodili straha, svesni su toga da imaju moć u svojim rukama, da imaju mogućnost da odrede kome će da daju svoj novac i, naravno, ne slažu se sa tom politikom visokih cena – dodaje Gavrilović.
Iz udruženja koja su pokrenula akciju kažu da je Komisija za zaštitu konkurencije konstatovala da postoji povreda konkurencije i da su cene skočile duplo više od inflatornih pritisaka. Napominju da su marže skočile sa 19% na 38% i da je ukupan prihod tih trgovaca porastao sa 3,8 milijardi na 18,6 milijardi dinara.
Iako je ekipa RTS-a povodom bojkota kontaktirala nadležne institucije i trgovinske lance, oni do emitovanja priče nisu iskoristili priliku da kažu svoje mišljenje, već su se oglasili grupnim saopštenjem.
– Uvažavajući pravo potrošača da svoj pritisak usmere prema onom činiocu koga smatraju najodgovornijim, ističemo da problem višegodišnjeg kretanja cena ne može da se reši bez koordinisane aktivnosti države i svih učesnika u proizvodno-prometnom lancu – navodi se u saopštenju Grupacije trgovaca prehrambenim proizvodima na veliko i malo Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije (PKS).
Poreska uprava potvrđuje da su prošlonedeljnim jednodnevnim bojkotom trgovci pretrpeli značajne gubitke, a iz udruženja potrošača naglašavaju da neće stati dok ne vide rezultate.
– Cilj je da se snize cene. Očigledno je da su cene u Srbiji više, čak i za proizvode koji se prave u Srbiji, veće su nego u zemljama regiona. To ukazuje na to da neko u tom lancu, a možda i svi u lancu, maržiraju tu robu više nego što treba – kaže Gavrilović za RTS.
Perinčić navodi da je potrebno kontinuirano sprovoditi te akcije.
– Trgovci, naravno, nemaju nameru da odmah menjaju svoje ponašanje, ali je bitno da je lavina pokrenuta. Postupak ne teče tako da se može u jednom danu sve promeniti, nego je potrebno kontinuirano sprovoditi te akcije – ističe Perinčić.
Prošlog petka promet u pet bojkotovanih trgovinskih lanaca smanjen je za 37%. Na taj način, kažu iz udruženja, potrošači su poslali jasnu poruku i trgovinskim lancima i dobavljačima, i svima u tom lancu formiranja cena, da nisu saglasni sa politikom visokih cena i to će pokazati bojkotom od 10. do 14. februara, podseća RTS.
Borba.rs/ Foto: Flickr, Pixabay