Svaka država ima brojna pravila vožnje koja prvenstveno imaju za cilj da povećaju bezbednost na putevima i obezbede poštovanje drugih. Međutim, zakoni u nekim zemljama mogu zvučati čudno kako lokalnim vozačima, tako i posetiocima. Stručnjaci iz kompanije za podatke o automobilima carVertical navode neke od najzanimljivijih zakona o vožnji iz celog sveta.
Spora vožnja kroz bare
Mnogi pešaci su verovatno doživeli neprijatnu situaciju da ih zapljusne automobil koji juri dok pada kiša. U Ujedinjenom Kraljevstvu, takvi neodgovorni vozači mogu da privuku pažnju policije: u zavisnosti od okolnosti, mogu se suočiti sa kaznama u rasponu od 100 do 5.000 funti, kao i dobiti kaznene poene.
Stroga zabrana buke
Švajcarci izuzetno poštuju noćni mir i imaju brojne zakone kojima se ograničava buka. Od 22 sata do 7 sati ujutro ne smeju se glasno zatvarati vrata, hauba ili prtljažnik automobila.
Osim toga, vozačima je zabranjeno naglo ubrzavanje i remećenje mira u stambenim zonama. Na semaforu, motor vozila mora biti ugašen.
SAD ima najčudnije zakone
Neobični propisi o automobilima su najčešći u Americi. U Jangstaunu u državi Ohajo, zabranjeno je da automobil ostane bez goriva. Gradska vlast podstiče vozače da u rezervoaru imaju dovoljno goriva kako vozila ne bi ostala na raskrsnicama i time ugrozila druge učesnike u saobraćaju.
Izdavanje personalizovanih registarskih tablica u Nju Džerziju odvija se pod strogom kontrolom. Ako vozač dobije kaznu za vožnju u pijanom stanju ili neodgovornu vožnju, personalizovane tablice mu se zabranjuju na period od 10 godina.
Spavanje, presvlačenje i kuvanje u vozilu su protivzakoniti u Fenvik Ajlandu, u saveznoj državi Delaver.
Puna koncentracija na vožnju
Skretanje pažnje tokom vožnje može otežati kontrolu vozila, pa neke zemlje preduzimaju mere za zaštitu vozača od sopstvene nepažnje. Na Kipru je zabranjeno konzumiranje hrane ili pića za volanom.
Izbacivanje ruke kroz prozor
U Australiji je vozačima zakonom zabranjeno da voze sa delom tela izvan vozila. Ovaj zakon ima za cilj smanjenje broja nesreća pri prolasku automobila pored drugih vozila. Jedini izuzetak je kada migavci na vozilu ne rade, a vozač treba da signalizira nameravanu promenu smera vožnje ostalim učesnicima u saobraćaju.
Kamere u vozilu nisu dozvoljene svuda
U Švajcarskoj je zabranjeno kontinuirano snimanje saobraćaja pomoću auto-kamere, koja se može uključiti samo za snimanje važnih događaja na putu. Lica koja se snimaju moraju o tome biti obaveštena. Teško je reći kako se ovo sprovodi u praksi, čak i Švajcarcima.
– Dok neke zemlje dozvoljavaju vozačima da koriste auto-kamere kao dokaz okolnosti saobraćajnog incidenta, u drugima je njihova upotreba strogo kontrolisana ili potpuno zabranjena – kaže Matas Buzelis, stručnjak za tržište vozila iz kompanije carVertical.
Portugalsko zakonodavstvo je možda najstrože u ovom pogledu – snimanje drugih učesnika u saobraćaju je zabranjeno, a kamera se uopšte ne sme držati u automobilu. U Luksemburgu je takođe zabranjena upotreba auto-kamera, iako ih je dozvoljeno držati u automobilu.
U Nemačkoj i Belgiji, kamere u automobilima su dozvoljene, ali zakoni jasno definišu upotrebu snimljenog materijala kako bi se zaštitila privatnost snimljenih lica.
Razgovori u automobilu nisu dozvoljeni
Pad koncentracije vozača je uzrok mnogih saobraćajnih nesreća. Da bi se smanjio broj saobraćajnih nesreća, u Francuskoj je 2015. godine uveden zakon koji zabranjuje korišćenje slušalica tokom vožnje.
Prema tom zakonu, vozač koji razgovara telefonom, čak i uz pomoć hendsfri opreme, ne može se u potpunosti koncentrisati na upravljanje vozilom i rizikuje da izazove saobraćajnu nesreću. Ova zabrana se odnosi i na vozače drugih vozila, uključujući bicikliste.
Saobraćaj dozvoljen samo određenim danima
U borbi protiv velikih saobraćajnih gužvi, u Manili, glavnom gradu Filipina, sprovodi se kontrola korišćenja određenih puteva u zavisnosti od dana u nedelji. Na primer, vozilima čije se tablice završavaju brojem 1 ili 2 zabranjeno je korišćenje određenih puteva ponedeljkom od 7 do 19 časova. Međutim, neki vozači zaobilaze ovaj zakon tako što koriste dva automobila i biraju onaj koji je dozvoljen tog dana.
U azijskim zemljama ima i drugih pokušaja da se ograniči kretanje automobila. Na primer, u Džakarti, u Indoneziji, neke ulice i puteve mogu da koriste samo automobili sa najmanje 3 osobe.
Održavanje čistoće automobila je neophodno
Na putovanju u Rumuniju, vozači treba redovno da održavaju čistoću automobila. Ako policijski službenici vide da su stakla na vozilu prljava i mogu da ometaju vidljivost, vozač će biti kažnjen.
Zakon ne precizira nivo prljavštine koji je potreban da bi se privukla pažnja policije, pa saobraćajni službenici procenjuju svaki slučaj pojedinačno.
Sigurnosni pojasevi nisu potrebni na ledu
U Estoniji se tokom zime postavljaju posebni ledeni putevi kojima vozači mogu da prelaze jezera ili reke na određenim mestima i tako brže stignu do odredišta. Zakonima se strogo reguliše putovanje po ledu, pa vozači treba da budu veoma oprezni.
Preticanje drugih vozila nije dozvoljeno na zaleđenim putevima, a pojasevi se ne smeju vezivati tokom putovanja. Zaleđeni putevi se mogu koristiti samo tokom dana, a vidljivost mora biti najmanje 300 metara. Putovanje po ledenim putevima je zabranjeno u maglovitim danima, kada je vidljivost svega nekoliko desetina metara.
– Iako uslov o nevezivanju pojasa na ledu može zvučati čudno, njime se povećavaju šanse da pobegnete iz vozila u slučaju da automobil propadne kroz led tokom nesreće – kaže Buzelis.
Borba.rs/ Foto: Shuterstock, Carvertical